زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون دین و زندگی3 دوازدهم ریاضی 1 اسفند1400 به صورت دیجی فرم

پیشاپیش فرا رسیدن عید مبعث را تبریک و تهنیت عرض می کنم.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

 پیام کدام آیه سبب ساخته شدن و تکامل، یا خسران و عقب‌ماندگی انسان‌ها می‌گردد؟

 1) «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ»

 2) «كُلًّا نُمِدُّ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا»

 3) «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ»

 4) «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ‌» (0.25 نمره)



تایید

 کدام سنت الهی، تنها حاکم بر زندگی گناهکاران است و کدام آیه مؤید آن است؟

 1) املاء - «وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ»

 2) املاء - «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ»

 3) ابتلاء - «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ»

 4) ابتلاء - «وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» (0.25 نمره)



تایید

 از آیه‌ی شریفه‌ی «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً» کدام مفهوم دریافت می‌شود؟

 1) خداوند در سنت امهال، به کسانی که راه باطل را برمی‌گزینند مهلت و فرصت می‌دهد که از این فرصت برای نجات خود از ظلمت‌ها و تاریکی استفاده کنند.

 2) انسان‌ها اگر از مهلت‌ها و امکانات همراه با اختیار و اراده‌ی خودشان که به صورت لطف الهی جلوه‌گر شده، بهره ببرند می‌توانند بار گناهان را هر روز سبک‌تر کنند.

 3) خداوند در سنت امداد به کسانی که راه باطل را برمی‌گزینند مهلت و فرصت می‌دهد که از این مدد الهی برای نجات خود بهره ببرند و از تاریکی نجات یابند.

 4) به آنان که راه باطل را برمی‌گزینند و با حق دشمنی می‌ورزند مهلت زندگی داده می‌شود، ولی آنها این فرصت را وسیله‌ی غوطه‌ور شدن در تاریکی قرار می‌دهند. (0.25 نمره)



تایید

 از آیه‌ی شریفه‌ی «كُلًّا نُمِدُّ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ...» کدام مفهوم استنباط می‌گردد و اشاره به چگونه سنتی دارد؟

 1) کسی که راه حق را برمی‌گزیند، مورد لطف خداوند قرار می‌گیرد - عام

 2) کسی که راه حق را برمی‌گزیند، مورد لطف خداوند قرار می‌گیرد - خاص

 3) خداوند در برابر اعمال انسان‌ها با فضل خود با بندگان رفتار می‌کند - عام

 4) خداوند در برابر اعمال انسان‌ها با فضل خود با بندگان رفتار می‌کند - خاص (0.25 نمره)



تایید

 براساس آیات قرآن کریم چه کسانی مشمول رحمت واسعه‌ی الهی خواهند بود؟

 1) «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا»

 2) «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا»

 3) «كُلًّا نُمِدُّ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ»

 4) «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ» (0.25 نمره)



تایید

 روایت شریف «مَنْ یَعیشُ بالإحْسان أَکْثَرُ ممَّن یَعیشُ بالأَعمار» به سنت بیان شده در کدام آیه، اشاره نموده است؟

 1) «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ»

 2) «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»

 3) «كُلًّا نُمِدُّ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا»

 4) «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ» (0.25 نمره)



تایید

 شناخت سنت‌های الهی چه فواید و ثمراتی علاوه بر ایجاد نگرش صحیح برای ما خواهد داشت؟

 1) ایجاد و ظهور استعدادهای انسان و رفتن به مراحل بالاتر

 2) تأثیر مؤثر در رابطه‌ی انسان با خود، دیگران، جهان و خداوند

 3) درک عظمت خالق و بهره‌مندی از طبیعت و پدیده‌های طبیعی

 4) تأثیرگذاری بر یکدیگر و کشف مسیر تکاملی همه‌ی مخلوقات در جهان (0.25 نمره)



تایید

 چرا خداوند متعال برای گروهی از بدکاران مهلت خاصی را در نظر می‌گیرد و سرانجام آنان چیست؟

 1) «يَظْلِمْ نَفْسَهُ» - «عَذابٌ مُهِينٌ‌»

 2) «يَظْلِمْ نَفْسَهُ» - «إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ»

 3) «لِيَزْدادُوا إِثْماً» - «عَذابٌ مُهِينٌ‌»

 4) «لِيَزْدادُوا إِثْماً» - «إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ» (0.25 نمره)



تایید

 تنظیم درست رابطه‌ی انسان با خود، دیگران، جهان خلقت و خداوند، معلول چیست و چه ثمره‌ای دارد؟

 1) شناخت سنت‌های الهی -ممتاز ساختن دیدگاه انسان از دیگران نسبت به حوادث جهان

 2) آگاهی از قوانین هر جامعه - ممتاز ساختن دیدگاه انسان از دیگران نسبت به حوادث جهان

 3) شناخت سنت‌های الهی - بهره‌مندی هر چه بیشتر از جهان و طبیعت

 4) آگاهی از قوانین هر جامعه - بهره‌مندی هر چه بیشتر از جهان و طبیعت (0.25 نمره)



تایید

 روی آوردن و لذّت‌های دنیوی به برخی انسان‌های گناه‌کار، نشانه‌ی چیست؟

 1) غوطه‌ور شدن در تاریکی‌ها و ظلمات

 2) تأثیرپذیری شدید زندگی ما از رفتارهای ما

 3) حالت تدریجی در حرکت به سوی عذاب الهی

 4) محرومیت آنان از نعمت‌های بی‌پایان الهی (0.25 نمره)



تایید

 کسی که به دنبال یافتن راه‌های خدایی زندگی است، چه وظیفه‌ای دارد؟

 1) گرایش به پرستش خداوند یکتا

 2) دور شدن از عبادت شیطان

 3) غفلت نداشتن از گرایش‌های فطری

 4) تلاش و مجاهده‌ی خستگی‌ناپذیر (0.25 نمره)



تایید

 قران کریم چه دلیلی را برای مهلت دادن خداوند به کافران و بدکاران بیان می‌نماید؟

 1) «َمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا»

 2) «إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً»

 3) «وَ أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ»

 4) «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» (0.25 نمره)



تایید

 «کمک‌های الهی و ایجاد شرایطی که فرد بتواند در راهی که انتخاب کرده، به پیش رود» در کدام آیه بیان شده است؟

 1) «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ»

 2) «كُلًّا نُمِدُّ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ»

 3) «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا»

 4) «لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ» (0.25 نمره)



تایید

 ثمره‌ی ایمان مردم و گرایش به تقوا در میان آنان چیست؟

 1) «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا»

 2) «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا»

 3) «وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»

 4) «َفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ» (0.25 نمره)



تایید

 اگر بگوییم: «خداوند علاوه بر مهلت دادن، بر امکانات گمراهان می‌افزاید، تا با اصرار خودشان بیشتر در فساد فرو روند» و «سبب رشد دادن و به ظهور رساند استعدادها می‌شود» به‌ترتیب ناظر بر کدام‌یک از سنت‌های الهی است؟

 1) استدراج - ابتلاء

 2) استدراج - امداد

 3) امهال - ابتلاء

 4) امهال - امداد (0.25 نمره)



تایید

 اگر بگوییم : «تقدیرات و قانون‌مندی‌های الهی، اختصاص به پدیده‌های طبیعی ندارد و زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را نیز دربر می‌گیرد». قرآن کریم از این قوانین با چه عنوانی یاد کرده و اگر از ما بپرسند: «شناخت قوانین حاکم بر زندگی انسان‌ها، چه بازتابی به دنبال دارد؟» پاسخ می‌دهیم: موجب ................ می‌شود.

 1) مشیِت الهی - آشنایی ما با نشانه‌های عبرت‌آموز الهی و درک عظمت خالق آن‌ها

 2) سنت‌های الهی - تأثیر بسزا در رابطه‌ی انسان با خود، دیگران، جهان خلقت و خداوند

 3) مشیّت الهی - تأثیر بسزا در رابطه‌ی انسان با خود، دیگران، جهان خلقت و خداوند

 4) سنت‌های الهی - آشنایی ما با نشانه‌های عبرت‌آموز الهی و درک عظمت خالق آن‌ها (0.25 نمره)



تایید

 قانون‌مندی حاکم بر جهان خلقت چه ثمراتی برای زندگی انسان دارد؟

 1) موجب موفقیت انسان در راه رسیدن به کمالات عالیه می‌گردد.

 2) موجب تنظیم درست رابطه‌ی انسان با خود و دیگر انسان‌ها می‌گردد.

 3) زمینه‌ساز حرکت و پویایی انسان و به‌کارگیری اراده و اختیار او می‌گردد.

 4) زمینه‌ساز توفیق الهی است و موجب حمایت خداوند از انسان جهادگر می‌گردد. (0.25 نمره)



تایید

 امداد خاص خدای متعال نسبت به آنان که با نیّت پاک، قدم در راه حق گذارند و سعادت جهان آخرت و رضایت پروردگار را هدف قرار دهند، بیانگر کدام سنت الهی و کدام آیه‌ی شریفه حاکی از آن می‌باشد؟

 1) تأثیر نیکی - «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ»

 2) توفیق الهی - «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ»

 3) تأثیر نیکی - «فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»

 4) توفیق الهی - «فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» (0.25 نمره)



تایید

 با توجه به آیه‌ی شریفه‌ی «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» کدام عبارت درست است؟

 1) جهاد در راه خدا یکی از بهترین راه‌های مبارزه با دشمنان خداست.

 2) پیروزی بر شرک و بت‌پرستی فقط با همراهی محسنین امکان‌پذیر است.

 3) یکی از جلوه‌های توفیق الهی، نصرت و هدایت به دنبال تلاش افراد است.

 4) نتیجه‌ی عمل هر کس به دست خودش می‌باشد ولی ثمره‌ی جهاد همواره پیروزی است. (0.25 نمره)



تایید

 انسان برای این‌که صفات درونی خود را بروز دهد و درستی یا نادرستی آن‌چه را که ادعا کرده مشخص سازد، همواره در معرض کدام سنت الهی خواهد بود و این سنت شامل چه کسانی می‌باشد؟

 1) امداد - انسان‌های مؤمن

 2) ابتلاء - انسان‌های مؤمن

 3) امداد - همه‌ی انسان‌ها

 4) ابتلاء - همه‌ی انسان‌ها (0.25 نمره)



تایید

 از آیه‌ی شریفه‌ی «كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا»کدام مفهوم به‌دست می‌آید و اشاره به کدام سنت الهی دارد؟

 1) خداوند برای کسانی که با اختیار خود، راه حق یا باطل را برگزینند، امکانات و لوازم رسیدن به خواسته‌هایشان را فراهم می‌کند - امداد

 2) خداوند برای کسانی که با اختیار خود، راه حق یا باطل را برگزینند، امکانات و لوازم رسیدن به خواسته‌هایشان را فراهم می‌کند - املاء

 3) هر کس با اراده‌ی خود، راه باطل را برگزیند و با حق دشمنی ورزد، خداوند به او مهلت و فرصت زندگی می‌دهد تا به هدف‌هایش برسد - امداد

 4) هر کس با اراده‌ی خود، راه باطل را برگزیند و با حق دشمنی ورزد، خداوند به او مهلت و فرصت زندگی می‌دهد تا به هدف‌هایش برسد - املاء (0.25 نمره)



تایید

 از آیه‌ی شریفه‌ی «كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا» مفهوم می‌گردد که ............. و ناظر بر سنت ............. خداوند می‌باشد.

 1) هر کس با اراده و اختیار خود، راه باطل را برگزیند خداوند شرایطی برای او فراهم می‌کند که در مسیری که پیش گرفته، به پیش رود - خاص و امداد

 2) هر کس با اراده و اختیار خود، راه باطل را برگزیند خداوند شرایطی برای او فراهم می‌کند که در مسیری که پیش گرفته، به پیش رود - خاص و املاء

 3) روی‌آوردن دنیا و لذّت‌های دنیوی به برخی انسان‌های گناهکار، نشانه‌ی لطف خدا به آنان نیست - عام و امداد

 4) روی‌آوردن دنیا و لذّت‌های دنیوی به برخی انسان‌های گناهکار، نشانه‌ی لطف خدا به آنان نیست - عام و املاء (0.25 نمره)



تایید

 فراهم کردن امکانات و لوازم دستیابی به خواسته‌ها، برای ابرار و اشرار، سنت ............ را رقم می‌زند که پیام آیه‌ی شریفه‌ی .............. بیانگر آن می‌باشد.

 1) امداد - «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ»

 2) توفیق - «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ»

 3) امداد - «كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا»

 4) توفیق - «كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا» (0.25 نمره)



تایید

 آن‌جا که امام صادق (ع) می‌فرماید: «انّما المُؤمِنُ بِمَنِزلَةِ کَفّة المِیزانِ کُلَّما زیدَ فی بَلائهِ» ورود انسان باایمان را به حیطه‌ی امتحان ............. اعلام می‌نماید که منادیگر آن، پیام آیه‌ی شریفه‌ی ............ می‌باشد.

 1) خاص - «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ»

 2) عام - «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ»

 3) خاص - «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ»

 4) عام - «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ» (0.25 نمره)



تایید

 آنان که راه باطل را برمی‌گزینند و با حق دشمنی می‌ورزند، خداوند به آن‌ها مهلت و فرصت زندگی می‌دهد. در حقیقت، مهلت‌ها و امکانات، با اختیار و اراده‌ی خودشان به صورت ............ و این را سنت ............ می‌گویند.

 1) بلای الهی جلوه‌گر شده و باعث می‌شود که بار گناهان آنان هر روز سنگین‌تر شود - استدراج

 2) تدریجی آیات خداوند را تکذیب می‌کنند و این امر موجب گرفتار عذاب شدنشان خواهد شد - استدراج

 3) تدریجی آیات خداوند را تکذیب می‌کنند و این امر موجب گرفتار عذاب شدنشان خواهد شد - املاء

 4) بلای الهی جلوه‌گر شده و باعث می‌شود که بار گناهان آنان هر روز سنگین‌تر شود - املاء (0.25 نمره)



تایید

 آیات شریفه‌ی «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا ...» و «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ ...» به‌ترتیب ناظر بر کدام‌یک از سنت‌های الهی است؟

 1) توفیق الهی - توفیق الهی

 2) امداد الهی - امداد الهی

 3) امداد الهی - توفیق الهی

 4) توفیق الهی - امداد الهی (0.25 نمره)



تایید

 اگر گفته شود: «سنت الهی، این است که هر کس، با اراده و اختیار خود، راه حق یا باطل را برگزیند، شرایطی برای او فراهم می‌شود تا در مسیری که در پیش گرفته، به پیش برود و باطن خود را آشکار کند.» فهم پیام کدام آیه، ترسیم شده است؟

 1) «وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ»

 2) «كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا»

 3) «ولایَحسَبَنَّ الَّذینَ كَفَرُوا اَنَّما نُملی لَهُم خَیرٌ لاَنفُسِهِم اِنَّما نُملی لَهُم لِیَزدادُوا اِثمًا»

 4) «مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَلاَ يُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا» (0.25 نمره)



تایید

 «تهیه‌ی اسباب و شرایط به منظور دست‌یابی آسان‌تر به مقصود از سوی خداوند» سنت .............. نام دارد که پیام آیه‌ی شریفه‌ی .............. حاکی از آن است.

 1) توفیق - «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ»

 2) امداد - «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ»

 3) امداد - «كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا»

 4) توفیق - «كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا» (0.25 نمره)



تایید

 اگر گفته شود: «ادعای ایمان، ورود به امتحانات خاص را به همراه دارد» راه فهم پیام کدام آیه، بر فکر و اندیشه‌ی انسان، گشوده شده است؟

 1) «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ»

 2) «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»

 3) «كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا»

 4) «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» (0.25 نمره)



تایید

 با توجه به آیات قرآن کریم، مطابق با .............. الهی میان پاداش و کیفر ............ وجود دارد و رفتار خوب یا بد انسان‌ها در .............. تأثیر دارد.

 1) رحمت - تفاوت - آینده‌شان

 2) حکمت - تناسب - طول عمرشان

 3) رحمت - تناسب - آینده‌شان

 4) حکمت - تفاوت - طول عمرشان (0.25 نمره)



تایید

 پاداش الهی برای کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و سپس نیکوکار شود، کدام است؟

 1) خداوند همه‌ی گناهان را می‌بخشد.

 2) خداوند آمرزنده‌ی مهربان است.

 3) موجب محبوب شدن انسان نزد خداوند می‌شود.

 4) گناهان آنان را به حسادت تبدیل می‌کند. (0.25 نمره)



تایید

 مهم‌ترین بخش حق‌الناس و حقوق الهی به‌ترتیب چیست؟

 1) حقوق معنوی - توحید ذاتی

 2) حقوق مردم - توحید ذاتی

 3) حقوق معنوی - توحید عبادی

 4) حقوق مردم - توحید عبادی (0.25 نمره)



تایید

 وجود کدام خصومت در جوانان، توبه را برای آنان آسان‌تر می‌کند؟ مفهوم این کلام امام رضا (ع) که فرموده است: «الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ» با ........... که از مراحل «شویندگی از گناه» می‌باشد، مناسبت دارد.

 1) تثبیت خصلت‌ها - عدم تکرار گناه

 2) تثبیت خصلت‌ها - پشیمانی همراه با حسرت برطرف کننده‌ی لذت گناه

 3) انعطاف‌پذیری - پشیمانی همراه با حسرت برطرف کننده‌ی لذت گناه

 4) انعطاف‌پذیری - عدم تکرار گناه (0.25 نمره)



تایید

کدام روایت، بیان‌گر خروج گناهان از قلب و شست‌وشوی دل با توبه است و این عمل چه نام دارد؟

 1) «التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ» - پیرایش

 2) «التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ» - پشیمانی

 3) «الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ» - پیرایش

 4) «الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ» - پشیمانی (0.25 نمره)



تایید

خداوند به حضرت داود (ع) در مورد توبه‌کنندگان چه فرموده‌اند؟

 1) ای داود! معصیت گناه‌کاران به هنگام توبه بخشیده می‌شود.

 2) ای داود! توبه‌ی گناه‌کاران موجب غفران و بخشودگی گناهان است.

 3) اشتیاق معصیت‌کاران به هنگام توبه به قدری است که بندبند وجودشان از محبت من لبریز می‌شد.

 4) اشتیاق من برای بازگشت روی‌گردانان از من به قدری است که اگر آنان می‌دانستند از شوق آمدن من به سوی من جان می‌دادند. (0.25 نمره)



تایید

علاوه بر «پشیمانی از گذشته» چه کارهای دیگری لازم است تا توبه‌ی انسان‌ها کامل شود؟

 1) انقلاب علیه خود - جبران حقوق الهی - توبه‌ی اجتماعی

 2) انقلاب علیه خود - جبران حقوق مردم - جبران حقوق الهی

 3) تکرار نکردن گناه - جبران حقوق الهی - توبه‌ی اجتماعی

 4) تکرار نکردن گناه - جبران حقوق مردم - جبران حقوق الهی (0.25 نمره)



تایید

کدام روایت، بیانگر خروج گناهان از قلب و شست‌وشوی دل با توبه است و این عمل چه نام دارد؟

 1) «التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ»- پشیمانی

 2) «التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ» - پیرایش

 3) «الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ» - تخلیه

 4) «الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ» - استغفار (0.25 نمره)



تایید

در آیات قرآن، علاوه بر بازگشت انسان گناهکار بازگشت .............. مطرح شده است و آن بازگشت، نتیجه‌ی .............. است.

 1) عبد - خلوص تائب در بازگشت به سوی خدا

 2) معبود - خلوص تائب در بازگشت به سوی خدا

 3) عبد - گشودن درهای رحمت الهی به انسان توبه‌کار

 4) معبود - گشودن درهای رحمت الهی به انسان توبه‌کار (0.25 نمره)



تایید

«بازگشت آرامش به قلب انسان» و «بازگشت از گناه به سوی خداوند» توبه‌ی .............. و .............. را ترسیم می‌کند که مفهوم دوم از دقت در پیام عبارت «..............» به‌دست می‌آید.

 1) معبود - عبد - الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ

 2) عبد - معبود - الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ

 3) عبد - معبود - التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ

 4) معبود - عبد - التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ (0.25 نمره)



تایید

«عدم تکرار گناه» مرحله‌ی .............. تکمیلی توبه است که از دقت در پیام عبارت «............» به‌دست می‌آید.

 1) اول - التَّوبَةُ تُطهِّرُ القُلوبَ و تَغْسِلُ الذُّنوبَ

 2) دوم - التَّوبَةُ تُطهِّرُ القُلوبَ و تَغْسِلُ الذُّنوبَ

 3) دوم - الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ

 4) اول - الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ (0.25 نمره)



تایید

 دروغ، ظلم‌پذیری، غیبت و رباخواری، به‌ترتیب از گناهان ..............، ..............، ................ و .............. می‌باشد و راه اصلاح و معالجه‌ی جامعه از این بیماری‌ها انجام ................ است.

 1) فردی - اجتماعی - فردی - اجتماعی - توبه‌ی فردی و اجتماعی

 2) فردی - فردی - اجتماعی - اجتماعی - توبه‌ی فردی و اجتماعی

 3) فردی - فردی - اجتماعی - اجتماعی - امر به معروف و نهی از منکر

 4) فردی - اجتماعی - فردی - اجتماعی - امر به معروف و نهی از منکر (0.25 نمره)



تایید

شست‌وشوی گناهان از درون آلوده‌ی انسان گنه‌کار، توبه نام دارد که به ............ تعبیر می‌شود و کمک‌کننده به چنین تأثیری .............. است و پیام «الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ» این است که یک مرحله از مراحل تکمیلی توبه ............... است.

 1) تخلیه - ایمان و عمل صالح - جبران حقوق مردم

 2) پیرایش - ایمان و عمل صالح - تکرار نکردن گناه

 3) تخلیه - پشیمانی از گذشته - جبران حقوق مردم

 4) پیرایش - پشیمانی از گذشته - تکرار نکردن گناه (0.25 نمره)



تایید

مفهوم این سخن امام رضا (ع) که فرموده است: «الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ» آن‌جا محقق می‌شود که ............ واقعیت نیافته باشد.

 1) عدم تکرار گناه

 2) جبران حقوق مردم

 3) پشیمانی از گذشته‌ی گناه‌آلود

 4) جبران حقوق مسلّم خالق متعال (0.25 نمره)



تایید

گرفتار آمدن جوامع به گناهان و انحراف‌هایی هم‌چون رشوه‌گیری، رباخواری، بی‌توجّهی به عفاف و پاک‌دامنی نیازمند به توبه‌ی .............. و درمان‌بخش آن، عمل به وظیفه‌ی .............. است که بر دوش .............. نهاده شده است.

 1) اجتماعی - مبارزه با مفاسد اجتماعی - حاکمان جامعه

 2) فردی - مبارزه با مفاسد اجتماعی - حاکمان جامعه

 3) فردی - نظارت همگانی - همه‌ی مردم در حکومت اسلامی

 4) اجتماعی - نظارت همگانی - همه‌ی مردم در حکومت اسلامی (0.25 نمره)



تایید

توبه گناهان را از قلب خارج می‌کند و آن‌را شست‌وشو می‌دهد، این عمل را ............. می‌گویند. به همین دلیل رسول خدا (ص) می‌فرماید: ............... توبه یعنی بازگشت، کاربرد این کلمه در قرآن برای خداوند به معنای ............. است.

 1) پیرایش - «التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ» - بازگشت آرامش به قلب انسان توبه‌کار

 2) تخلیه - «التَّوبَةُ تُطهِّرُ القُلوبَ و تَغْسِلُ الذُّنوبَ» - بازگشتن از گناه به سوی فرمان‌برداری از خداوند

 3) پیرایش - «التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ» - بازگشتن از گناه به سوی فرمان‌برداری از خداوند

 4) تخلیه - «التَّوبَةُ تُطهِّرُ القُلوبَ و تَغْسِلُ الذُّنوبَ» - بازگشت آرامش به قلب انسان توبه‌کار (0.25 نمره)



تایید

انسان تائب، تصمیم جدی بر تکرار نکردن نافرمانی از خدا دارد تا به .............. گرفتار نگردد.

 1) «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَن لاَّ تَعْبُدُوا الشَّيطَانَ»

 2) «وَ أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ»

 3) «الْمُسْتَغْفِرَ مِنَ الذَّنْبِ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَيْهِ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ»

 4) «أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِينٌ» (0.25 نمره)



تایید

بی‌توجهی به عفاف و پاک‌دامنی و اطاعت از غیر خدا، به‌ترتیب از گناهان ............ و ............ است و نیازمند به توبه‌ی .............. و طریق تحقق آن، عمل به فریضه‌ی .............. می‌باشد.

 1) فردی - فردی - فردی - امر به معروف و نهی از منکر

 2) فردی - فردی - فردی - جهاد اکبر یا مبارزه با خودِ حیوانی

 3) اجتماعی - اجتماعی - اجتماعی - امر به معروف و نهی از منکر

 4) اجتماعی - اجتماعی - اجتماعی - جهاد اکبر یا مبارزه با خودِ حیوانی (0.25 نمره)



تایید

اظهار ندامت ظاهری و گفتن کلمه‌ی استغفار در حال انجام گناه نه‌تنها پذیرفته نیست، بلکه استغفار را بی‌خاصیت می‌کند. به همین جهت امام رضا (ع) فرموده مانند کسی است که ............. .

 1) پروردگارش را مسخره کرده است.

 2) انگار هیچ توبه‌ای نکرده است.

 3) عمر خود را به بطالت و بیهودگی گذرانده است.

 4) خودش را مسخره کرده و توبه‌اش قبول نخواهد بود. (0.25 نمره)



تایید

اگر بگوییم: «انسان، موجودی است که هم می‌تواند با پیروی از عقل، علیه تمایلات ناپسند «خود» قیام کند و هم می‌تواند به «خود» ستم روا دارد»، مقصود از این «خود» به‌ترتیب ............. و .............. است که پیام آیه‌ی شریفه‌ی ............... تبیین‌کننده‌ی دومین مورد است.

 1) نفس لوّامه - نفس امّاره - «و الَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا»

 2) نفس امّاره - نفس لوّامه - «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا»

 3) نفس لوّامه - نفس امّاره - «أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا»

 4) نفس امّاره - نفس لوّامه - «لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِيَادَةٌ ۖ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ» (0.25 نمره)



تایید

تصمیم‌های جدید برای بازگشت از مسیری که به غلط پیموده شده و آثار زیان‌باری بر جای گذاشته است، چه نام دارد و علیه کدام مورد صورت می‌گیرد؟

 1) پشیمانی - عوامل تحریک‌کننده‌ی بیرونی

 2) پشیمانی - خود دانی و تمایلات ناپسند درونی

 3) توبه - خود دانی و تمایلات ناپسند درونی

 4) توبه - عوامل تحریک‌کننده‌ی بیرونی (0.25 نمره)



تایید

کدام مورد، فروافتادن در آتش دوزخ را در پی خواهد داشت و راه رهایی از آن چیست؟

 1) سهل‌انگاری در عمل و بی‌توجهی به احکام خداوند - ایمان به خدا و توجه به آخرت

 2) عدم توجه به علم و حکمت خداوند در احکام الهی - ایمان به خدا و توجه به آخرت

 3) سهل‌انگاری در عمل و بی‌توجهی به احکام خداوند - تقوا و توجه به خشنودی خدا

 4) عدم توجه به علم و حکمت خداوند در احکام الهی - تقوا و توجه به خشنودی خدا (0.25 نمره)



تایید

به‌ترتیب کدام‌یک از اعمال مستحب و کدام واجب است؟

 1) پیش‌قدم شدن در بازی برای سلامت اخلاق - سلامتی جسم و جان با ورزش و بازی‌های ورزشی افزایش یابد.

 2) پیش‌قدم شدن در بازی برای سلامت اخلاق - فراهم کردن امکانات ورزش اگر برای دوری از فساد ضرورت یابد.

 3) اهدای جایزه توسط نهادها و افراد به ورزش‌کاران - سلامتی جسم و جان با ورزش و بازی‌های ورزشی افزایش یابد.

 4) اهدای جایزه توسط نهادها و افراد به ورزش‌کاران - فراهم کردن امکانات ورزش اگر برای دوری از فساد ضرورت یابد. (0.25 نمره)



تایید

 سهل‌انگاری در عمل و بی‌توجهی به احکام خداوند و عاقبت آن، در کدام آیه‌ی شریفه بیان شده است؟

 1) «أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ»

 2) «ذلِكَ بِما قَدَّمَت اَیدیكُم واَنَّ اللهَ لَیسَ بِظَلاّمٍ لِلعَبید»

 3) «إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِينٌ»

 4) «إِنَّما يَأْكُلُونَ في بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعيرا» (0.25 نمره)



تایید

دور کردن افراد جامعه از فساد و بی‌بندوباری، مشمول کدام حکم است و چه زمانی فراهم کردن امکانات بازی‌ها و ورزش‌ها واجب است؟

 1) لازم‌الاجرا - برای دور شدن جامعه از فساد ضرورت یابد.

 2) واجب کفایی - از شرط‌بندی حتمی بدون قصد قمار پرهیز شود.

 3) لازم‌الاجرا - از شرط‌بندی حتمی بدون قصد قمار پرهیز شود.

 4) واجب کفایی - برای دور شدن جامعه از فساد ضرورت یابد. (0.25 نمره)



تایید

به‌کارگیری آلات موسیقی برای نواختن موسیقی کلاسیک لهوی و غیرلهوی به‌ترتیب، کدام حکم است؟

 1) حرام - حرام

 2) حرام - بلااشکال

 3) بلااشکال - حرام

 4) بلااشکال - بلااشکال (0.25 نمره)



تایید

تجارت و خریدوفروش کالاها در چه صورتی جایز نیست و حرام است؟

 1) هر نوع تجارتی که به نفع دولت غاصب صهیونیستی تمام شود.

 2) خرید کالاهای وارداتی از کشورهای غیراسلامی و استفاده از آن‌ها

 3) خرید و پوشیدن لباس‌هایی که توسط دولت‌های بیگانه تولید شده‌اند.

 4) استفاده‌ی کالاهایی که بیگانگان از ساخت آن‌ها سود می‌برند و فروش آن‌ها (0.25 نمره)



تایید

جایزه دادن توسط افراد به ورزشکاران در چه صورتی پاداش اخروی دارد و چه حکمی دارد؟

 1) در ورزش‌ها شرط‌بندی و قمار انجام نشود - مکروه

 2) با نیت روی آوردن جامعه به ورزش و سلامتی - جایز

 3) در ورزش‌ها شرط‌بندی و قمار انجام نشود - جایز

 4) با نیت روی آوردن جامعه به ورزش و سلامتی - مکروه (0.25 نمره)



تایید

با توجه به آیات قرآن کریم، رمز سعادت و رستگاری ما چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

 1) تزکیه‌ی نفس - نفس ما از آلودگی‌ها پاک شود.

 2) مراقبت از نفس - از آلودگی به گناهان جلوگیری شود.

 3) تزکیه‌ی نفس - از آلودگی به گناهان جلوگیری شود.

 4) مراقبت از نفس - نفس ما از آلودگی‌ها پاک شود. (0.25 نمره)



تایید

در آیات قرآن ارتباط جنسی نامشروع چگونه توصیف شده است؟

 1) گناه نابخشودنی

 2) انحراف گسترده و زشت

 3) عملی بسیار زشت و راهی ناپسند

 4) گناه غیر قابل استغفار (0.25 نمره)



تایید

فراگیری یک عمل، دلیل بر ............. محسوب نکردن آن ............... و مثال بارز آن ............. است.

 1) گناه - نیست - قمار و شراب

 2) حرام - است - ابزارالات موسیقی

 3) گناه - نیست - ابزارالات موسیقی

 4) حرام - است - قمار و شراب (0.25 نمره)



تایید

روح معنوی حاکم بر جامعه و نشان‌دهنده‌ی هویت و شخصیت آن، ............... است و شرایط ویژه برای تربیت دینی از طریق تولید فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و غیر آن به‌ترتیب مستند حکم ............... و .............. قرار می‌گیرد.

 1) دینی - واجب عینی - مستحب

 2) فرهنگ - واجب کفایی - مستحب

 3) دین - واجب کفایی - مباح

 4) فرهنگ - واجب عینی - مباح (0.25 نمره)



تایید

با توجه به آیه‌ی شریفه‌ی: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» مسیر دست‌یابی به آن چگونه آغاز شده و سپس تداوم می‌یابد؟

 1) اطاعت از خداوند - انجام عمل نیک و تلاش در راه حق

 2) توبه از گناهان - عمل به دستورات مورد فرمان خداوند

 3) اطاعت از خداوند - عمل به دستورات مورد فرمان خداوند

 4) توبه از گناهان - انجام عمل نیک و تلاش در راه حق (0.25 نمره)



تایید

شرط‌بندی در بازی‌ها و ورزش‌های معمولی ............... و دادن جایزه به ورزشکارن و فراهم کردن امکانات ورزشی در صورت ضرورت دور شدن افراد جامعه از فساد و بی‌بندوباری .............. و ...............است.

 1) جایز - مستحب - واجب عینی

 2) حرام - مستحب - واجب عینی

 3) حرام - جایز - واجب کفایی

 4) جایز - جایز - واجب کفایی (0.25 نمره)



تایید

در چه صورتی نخریدن کالاهای خارجی واجب است و این حکم نشأت گرفته از کدام قاعده‌ی اسلامی است؟

 1) اگر سبب وابستگی کشور شود - نفی سبیل

 2) آن‌جا که موجب رواج مصرف‌گرایی می‌شود - مبارزه با تهاجم فرهنگی

 3) اگر سبب وابستگی کشور شود - مبارزه با تهاجم فرهنگی

 4) آن‌جا که موجب رواج مصرف‌گرایی می‌شود - نفی سبیل (0.25 نمره)



تایید

تولید کالا با کیفیت پایین و فریبکاری در معامله مصداق عمل نکردن به کدام فریضه است و عمل به آن حکم در کدام زمینه‌ها اثر چشمگیری خواهد داشت؟

 1) رزق و روزی حلال به خانه بیاوریم - زندگی خود و تربیت فرزندان و اقتصاد کشور

 2) همه از کالاهای ایرانی و مرغوب استفاده کنیم - کاهش فقر و عمران و آبادانی

 3) رزق و روزی حلال به خانه بیاوریم - کاهش فقر و عمران و آبادانی

 4) همه از کالاهای ایرانی و مرغوب استفاده کنیم - زندگی خود و تربیت فرزندان و اقتصاد کشور (0.25 نمره)



تایید

داستان حضرت لوط (ع) نشان‌دهنده‌ی چیست و قرآن کریم در چه موضوعی به زندگی بر لبه‌ی پرتگاهی در حال سقوط اشاره کرده است؟

 1) میان نعمت‌های الهی در آخرت و بایدها و نبایدهای دین، ارتباط و هماهنگی برقرار است - بی‌توجهی به دستورات خداوند.

 2) میان نعمت‌های الهی در آخرت و بایدها و نبایدهای دین، ارتباط و هماهنگی برقرار است - اهمیت‌ندادن به عاقبت زندگی

 3) فراگیری گناه دلیل نمی‌شود که اسلام در برابر آن کوتاه بیاید و آن را گناه محسوب نکند - بی‌توجهی به دستورات خداوند

 4) فراگیری گناه دلیل نمی‌شود که اسلام در برابر آن کوتاه بیاید و آن را گناه محسوب نکند - اهمیت‌ندادن به عاقبت زندگی (0.25 نمره)



تایید

با توجه به مشکلات اقتصادی دامن‌گیر غرب و آثار و پیامدهای آن در کشور ما، کدام هدف در مدیریت اقتصادی کشور، مؤخّر از سایر اهداف در دستور کار مسئولین کشور قرار می‌گیرد؟

 1) حرکت به سوی آبادانی و عمران و دوری از تجمل‌گرایی

 2) استفلال اقتصادی و عدم سلطه و نفوذ بیگانگان

 3) به حداقل رساندن استفاده از منابع و قناعت‌پیشگی

 4) پیشروی به سوی عدالت و قسط و کاهش فاصله‌ی طبقاتی (0.25 نمره)



تایید

در قرآن کریم مراتیب از پاداش‌های اخروی که در این دنیا قابل توصیف نیست، با کدام ویژگی یاد شده است و برخورداری از آن‌ها را مرهون کدام عامل دانسته است؟

 1) منشأ آرامش و سلامت - پاکی از گناهان

 2) مایه‌ی روشنی چشم‌ها - اعمال اکتسابی

 3) منشأ آرامش و سلامت - اعمال اکتسابی

 4) مایه‌ی روشنی چشم‌ها - پاکی از گناهان (0.25 نمره)



تایید

تماشاکردن وگوش‌دادن به فیلم‌ها و موسیقی‌هایی که موجب انحراف و فساد می‌شوند، شرکت در مجالس شادی و تلاش برای پیشرفت علمی و صنعتی کشور به‌ترتیب مشمول کدام حکم می‌گردد؟

 1) حرام - جایز - مستحب

 2) بلامانع - مباح - مستحب

 3) حرام - جایز - واجب

 4) بلامانع - مباح - مستحب (0.25 نمره)



تایید

زندگی محکم و استوار بر چه پایه‌هایی بنا می‌شود و مقصود از «شَفَا جُرُفٍ هَارٍ» چیست؟

 1) تقوا و خشنودی خدا - بی‌توجهی به بایدها و نبایدهای دینی

 2) ایمان و اطاعت از خدا - بی‌توجهی به بایدها و نبایدهای دینی

 3) تقوا و خشنودی خدا - غفلت از آثار و پیامدهای عمل دنیوی

 4) ایمان و اطاعت از خدا - غفلت از آثار و پیامدهای عمل دنیوی (0.25 نمره)



تایید