زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فلسفه 12 درس 7 و8 به صورت دیجی فرم

سلام
دانش آموزان عزیز با دقت به سوالات پاسخ دهید و  توجه داشته باشید که تعداد سوالات 40 تاست و مدت پاسخگویی یک ساعت میباشد

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

 1-یکی از عوامل مهم توجه به عقل و عقلانیت در جهان اسلام چه بود؟ 

1- عقل، بعنوان قوه فهم و تفکر، ناتوانی عقل کلامی و فقهی 

2- ورود فلسفه یونانی بویژه فلسفه ارسطو به جهان اسلام 

3- پیام الهی و سخنان پیامبر اکرم و عترت گرامی ایشان 

4- توانایی عقل فلسفی برای اثبات گزاره های دینی



 2-کدام مورد از شکل های عمده مخالفت جریان های فکری در جهان اسلام با «عقل» نیست؟

1- تنگ کردن محدوده اعتبار و کارآمدی عقل در عین پذیرش آن

 2- توسعه محدوده کارآمدی عقل، در عین رد کاربرد روش استدلالی 

3- مخالفت با فلسفه و منطق، تحت عنوان دستاوردی یونانی و غیراسلامی 

4- نشان دادن عدم کاربرد روش های عقلی در مسائل دینی 


3-به عقیده فیلسوفان مسلمان، ملاک پذیرش یک نظریه و داوری در درستی یا نادرستی یک دانش چیست؟

  1- فقط استدلال است که داوری می کند نه یونانی یا ایرانی بودن

 2- فقط مطابقت داشتن با کتاب و سنت، نه سازگاری با عقل

 3- هرآنچه که خدا دستور دهد همان خوب است یعنی حسن و قبح شرعی 

4- سازگاری با آموزه های اسلامی، نه استدلال تمثیلی و نه برهان


 4-فیلسوفان مسلمان چه ویژگی هایی برای عقل -که اولین مخلوق خداست – قائل هستند؟

 1- خالقشان را با علم حضوری درک می کنند و به عالم طبیعت علم حصولی دارند.

 2- موجودی روحانی و مادی است که عقول دیگری نیز به ترتیب از آن به وجود آمده اند. 

3- این عقول هم علم حضوری به خود دارند، هم خالقشان را با علم حضوری درک می کنند. 

4- هردم در کار فیض رساندن به عقول دیگر است، نه به عوالم و مخلوقات دیگر 


5- با توجه به مضمون بیت زیر کدام بیان مناسب تر است؟

غیر این عقل تو حق را عقل هاست / که بدان تدبیر اسباب سماست 

 1-جهان منحصر به موجودات محسوس و مادی نیست و حواس ما از درک بسیاری از حقایق ناتوان است. 

2- علل و عوامل طبیعی در حوادث جهان مؤثرند و فیض خداوندی از طریق آن ها و نیز از طریق عقل به عالم طبیعت می رسد. 

3- در حکمت مشاء موجودات با الهام از احادث اسلامی عقول نامیده شده اند که همان مجردات اند. 

4- مجردات فیض هستی را ازواجب الوجود به طبیعت منتقل می کنند و واسطه رسیدن آن ها به غایات خود هستند.


6- جایگاه ممتاز عقل در فرهنگ عمومی مسلمانان چه پیامدهایی داشت؟ 

 1- به حاشیه رفتن دین به بخش های محدودی از زندگی انسان

 2- عدم توجه به سخنان پیامبر و منابعی مثل کتاب و سنت

 3- حرکت عمومی مسلمانان به سمت دانش در حوزه های مختلف 

4- کم توجهی به جنبه های اعتقادی محض در دین و مذهب


 7- کدام گزینه بیانگر تفکیک حوزه های عقل و دین است؟

 1- هر آنچه وحی گفته، عقل نیز مُهر تایید بر آنها زده است.

 2- کاربستن روش های عقلی در دین، موجب خطا می شود.

 3- همه چیز را دین مشخص کرده و نیازی به عقل نیست.

 4- عقل می تواند برخی مسائل دینی را تبیین و توجیه کند.

 
8-دربارۀ دانش فلسفه می توان گفت:

 1- دانشی مخصوص فرهنگ و تفکر یونانی است.

2- معیار درستی آن اعتبار متفکرانش است. 

3- با هر نژاد و آیینی نمی شود وارد آن شد. 

4- دربارۀ هستی بماهو هستی تحقیق می کند. 


9- عبارت «نحن ابناءالدلیل، نمیل حیث یمیل» (ما فرزندان دلیل هستیم و به آن سمت میل پیدا می کنیم که دلیل ما را به آن سمت می برد)، نشانگر کدام مطلب است؟

  1- هر دانشی که دربارۀ هستی سخن بگوید، فلسفه است. 

2- ملاک درستی و نادرستی یک مطلب، تنها یک امر است. 

3- علم فلسفه شاخه ای از معرفت و دانش بشری است.

 4- استدلال یکی از شیوه های فلسفه است، بنابر این نباید با آن مخالف بود.


 10- به چه دلیل در تاریخ اسلام کمتر شخصیتی یافت می شود که در بزرگداشت عقل سخن نگفته باشد؟

 1- به دلیل مقابله با جریانات ضد عقلی

 2- به دلیل این که عقل از بدیهیات اولیه هر جریانی می باشد. 

3- به دلیل این که عقل در فرهنگ عمومی مسلمانان جایگاه ویژه ای داشت. 

4- به دلیل توجه خداوند و پیامبر و عترت گرامی ایشان در قالب پیام الهی.


 11- کدام عبارت، پاسخ فلاسفه به جریان های فکری ای که اندیشۀ فلاسفۀ یونان را با عقاید اسلامی ناسازگار می دانند، نیست؟ 

 1-بسیاری از آراء فیلسوفان یونانی مانند سقراط، افلاطون و ارسطو با آموزه های اسلامی سازگاری دارد. 

2- در درستی و نادرستی یک دانش فقط استدلال است که داوری می کند، نه یونانی و ایرانی یا چینی بودن.

 3- فلسفه، دانش و شاخه ای از معرفت است که هر فردی از هر ملت و نژادی می تواند به آن وارد شود.

 4- فلسفه یونان و اندیشۀ دانشمندان آن هیچ ناسازگاری با عقاید اسلامی ندارد.


 12- فیلسوفی پس از پژوهش های مختلف و مطالعات وسیع به نتایجی دست یافته است که با داده های وحی در تعارض است. از نظر فیلسوفان مسلمان .... 

 1- وی می تواند از داده های وحی صرف نظر کند و به نتایج علمی خود اکتفا نماید.

 2- وی باید بر اساس عقل خود زندگی کند و به آیات در حد اسطوره ها و نمادها بنگرد.

 3- وی باید تلاش علمی خود را افزایش دهد و از دانش دیگران بهره ببرد و از تعارض های ظاهری بکاهد.

 4- وی باید تلاش علمی خود را افزایش دهد و با دقت بیشتر این تعارض ها را آشکار کند اما همچنان بر ایمان خود استوار باشد.


 13- کدام گزینه به ترتیب مواردی را دربارۀ مراحل «عقل هیولائی» و «عقل بالفعل» از مراحل رشد عقل بیان می کند؟ 

 1- انسان هیچ ادراک عقلی ندارد - از هر دانشی کسب شده می تواند استفاده کند. 

2- درکی اوّلی از قضایای ضروری می یابد- عقل شکوفا شده است.

 3- بر دانش هایی که کسب کرده مسلط است - مانند نوزادی است که تازه متولد شده است. 

4- استعداد و آمادگی درک معقولات را دارد - با تمرین و تکرار دانش هایی را کسب کرده است.


 14- کدام گزینه دربارۀ نظر فلاسفۀ مسلمان در خصوص ابزار معرفت دین نادرست است؟ 

 1- به کمک ابزار معرفت (عقل، حس و قلب) می توان در آیات و روایات اندیشید. 

2- عقل در کنار قرآن و سنت، یکی از منابع کسب احکام و معارف دین است

3- برای پذیرش هر اعتقاد و آیینی، کسب معرفت منحصر به عقل است

4- استدلال عقلی، شهود و وحی هر سه ما را به حقیقت می رساند.

 
15- «درک امتناع و اجتماع نقیضین»، «عدم درک عقلانی» و «شکوفایی عقل» هر کدام مربوط به کدام مرحله از مراحل رشد عقل هستند؟

  1- مرحلۀ اول - عقل هیولائی - عقل بالمستنفاد 

2- مرحلۀ دوم - عقل هیولانی - مرحلۀ پیش از عقل بالمستفاد 

3- عقل بالملکه - پیش از شروع مراحل رشد عقل - مرحلۀ سوم

 4- مرحلۀ یکی مانده به آخر - پیش از شروع مراحل رشد عقل - عقل بالفعل ‏‫




تایید

16-هر یک از مفاهیم دین، عرفان و فلسفه، به ترتیب با کدام مورد گره خورده است؟

  1- خدا – تزکیه نفس – خرددوستی
 2- ایمان – شهود – عقل
 3- سیاست – عشق – استدلال عقلی 
4- آئین – تصوف – مابعدالطبیعه


 17-مقصود فیلسوفان از کاربرد اول عقل چیست و آن را چگونه تعریف می کنند؟ 

 1- عقل همان موجودات مجرد از ماده و جسم هستند که حقایق اشیاء را شهود می کنند.
 2- عقل به همان معنای نفس است که حاکم بر اعمال و رفتار انسان است.

 3- عقل نیروی باطنی است که شهوات و هواهای شیطانی درون انسان را به بند می کشد.
 4- عقل توانمندی ای است که به کمک آن استدلال می کنیم و به دانش ها و حقایق می رسیم.

 
18- کدام توضیح دربارۀ عقل انسان ها درست است؟

  1- به دلیل رابطۀ آن با تربیت و تمرین، در افراد، مختلف است. 
2- قدرت عقلی انسان ها با یکدیگر برابر و یکسان است. 
3- این توانمندی در کودکان نیز به صورت بالفعل وجود دارد. 
4- راهکار به فعلیت رساندن و تقویتش بین افراد، متفاوت است.

 
19- عالم عقل، .....................
1- همان جهان ماوراءالطبیعه است. 
2- با حواس به هیچ وجه قابل درک نیست. 
3- عالمی است با مکان مشخص و زمانی نامعلوم. 
4- بدن انسان های دارای مرتبۀ بالا را نیز در بر می گیرد.


 20- کدام فیلسوف عقل را به نام «لوگوس» معرفی می کند و عقل نزد این فیلسوف چگونه است؟

  1- پارمنیدس – عقل همان حقیقتی است که هم جهان و اشیاء ظهور او هستند و هم کلمات و سخن 

2- هراکلیتوس – معتقد به وجود عقلی بود که عقل انسان برای فهم امور باید به آن متصل شود.
 3- پارمنیدس - معتقد به وجود عقلی بود که عقل انسان برای فهم امور باید به آن متصل شود.
 4- هراکلیتوس - عقل همان حقیقتی است که هم جهان و اشیاء ظهور او هستند و هم کلمات و سخن


 21-ارسطو، کدام به معنای عقل توجه ویژه ای داشت؟ و کدام نوع استدلال ها را در بخش منطق از هم جدا ساخت؟
 
 1- عقل جهانی یا عقل کلی – استدلال تجربی از استدلال عقلی محض

 2- قوۀ استدلال انسان – استدلال شهودی از استدلال عقلی محض

 3- قوۀ استدلال انسان - استدلال تجربی از استدلال عقلی محض

 4- عقل جهانی یا عقل کلی - استدلال شهودی از استدلال عقلی محض

 
22- کدام عامل سبب شد فیلسوفان و حکمای مسیحی به عقل و تبیین عقلانی مسائل دینی روی آورند؟ 

 1- مطالعۀ کتاب های ابن سینا، ابن رشد و سایر فیلسوفان مسلمان

 2- مطالعۀ آثار فیلسوفان یونان به ویژه مابعدالطبیعه ارسطو 

3- پیشرفت علم و گسترش عقلانیت در بین مردم اروپا 

4- شیوع شبهات عقلی پیرامون اعتقادات مسیحیت


 23- از نظر جایگاه عقل، تفاوت دو دورۀ حاکمیت کلیسا در اروپا چه بود؟

 1- در دورۀ اول، بزرگان کلیسا عقل را عامل تضعیف ایمان می دانستند، اما در دوره دوم حکمای مسیحی تحت تأثیر ابن سینا و ابن رشد، به عقل و تبیین عقلانی مسائل دین روی آوردند.

 2- در ابتدای حاکمیت مسیحت، عقل جایگاه ممتازی پیدا کرد ولی در دوره دوم، بزرگان کلیسا عقل را امری شیطانی می پنداشتند و در برابر استدلالهای عقلی می ایستادند.

 3- در دوره اول از آنجا که مبانی اولیه کلیسای کاتولیک با عقل سازگاری نداشت، منجر به حاکمیت عقل شد ولی در دوره دوم، ایمان پیروز شد، به طوری که فلسفه و عقل را معارض دین می دانستند. 

4- در دورۀ اول بزرگان کلیسا در برابر استدلالهای عقلی می ایستادند، اما در دورۀ دوم دین به حاشیه رانده شد. 


24- عمدۀ تطورات عقل در دورۀ جدید اروپا مربوط به چیست؟  

1- تقابل با دین 
2- حدود توانایی عقل 
3- امکان شناخت عقلی 
4- نظریۀ معرفت کانت 


25- اگر انسان با تهذیب نفس به مرتبه ای کاملاً مجرد از جسم و بدن برسد، می تواند حقایق را از طریق ..... بشناسد.
 
 1- استدلال محض 
2- شهود عقلانی 
3- مفاهیم کلی 
4- مفاهیم فطری


 26- حدود کاربرد عقل در نظر اوگوست کنت کجاست؟

  1- حیطۀ حس و تجربه
 2- استدلال های عقلی محض
 3- اثبات امور غیرمادی
 4- ذهن انسان


 27- کدام اندیشمند پیشرفت بشر را در گرو بهره گیری از روش تجربی می دانست؟  

1- بیکن
 2- کنت 
3- کانت
 4- دکارت 


28- توجه به عقل در دورۀ دوم حاکمیت کلیسا، به جای ایمان گرایی دورۀ اول، چه نتیجه ای در بر داشت؟

 1- انکار تمامی ادلۀ عقلی در اثبات دین 

2- جدایی راه عقل و ایمان در کتب 
مرجع کلیسا 

3- پیروزی بی قید و شرط عقل گرایی بر ایمان 

4- ایجاد دو جریان عقل گرایی و تجربه گرایی 


29- روحی که به مرتبۀ عقول می رسد، علمش با موجودات عالم عقول ............. 

 1- یکی است ، زیرا جزئی از عقول شده است. 
2- یکسان است، زیرا موجود مجرد تنها از طریق شهود به علم می رسد.

 3- متفاوت است، زیرا هنوز از قوۀ استدلالی نیز بهره می برد.

 4- متفاوت است، زیرا نمی تواند شهود بدون استدلال مفهومی انجام دهد. 


30- ملاک ارسطو برای تقسیم عقل به عملی و نظری چه بود؟ 

1- حیطۀ کاربرد عقل و استدلال 

2- قیاسی یا استقرایی بودن 
استدلال 

3- هست و نیست امور مورد بحث

 4- تجربی یا عقلی محض بودن علوم 


31- کدام گزینه دربارۀ قوۀ عقل نادرست است؟

 1- قوۀ عقل در افراد مختلف انسان ها متفاوت است.

 2- عقل با تربیت و تمرین قابل تقویت است.

 3- در کودکان وجود ندارد، در نتیجه آن ها حیوان ناطق نیستند. 

4- به صورت بالقوه موجود است و با تمرین بالفعل می شود. 


32- کدام یک دیدگاه اگوست کنت دربارۀ عقل نیست؟

 1- کار عقل در تأسیس فلسفۀ ذهنی است. 

2- راه رسیدن به علم، برخورداری از روش تجربی و حسی است.
 
3- عقل از طریق تأملات ذهنی به واقعیت دست می یابد. 

4- فلسفه ساختۀ ذهن فلاسفه است و علم محسوب نمی شود. 


33- کدام گزینه در مورد مصداق وجودی عقل درست است؟

  1- علم به این قبیل موجودات از طریق استدلال و تعریف نیست.

 2-منظوراز مصداق وجودی عقل، همان موجودات مجرد از جسم هستند.

 3- اثبات این موجودات، صرفاً با دلیل و برهان ممکن است.

 4- روح هر انسانی می تواند، مانند عقول، همۀ حقایق را شهود کند. 


34-منظور ارسطو از ناطق همان عقل به معنای کلمه و سخن است.  

1- درست                     2- نادرست

 35- دکارت به همۀ توانایی های عقل، مانند داشتن بدیهیات عقلی، استدلال های عقلی محض و نیز تجربه توجه داشت.  

1- درست.                   2- نادرست ‏‫




تایید


36-از نظر فارابی، مقام و منزلت عقل فعال نسبت به انسان مانند ........ است نسبت به ......... از جهت اینکه .........

 1- روح – جسم – روح اراده می کند تا جسم به حرکت در آید.

2- آفتاب – چشم – آفتاب نوربخشی می کند تا چشم انسان ببیند. 

3- قلب – بدن – قلب اکسیژن و مواد غذایی را به بدن می رساند. 

4- خورشید – زمین – خورشید نورافشانی می کند و زمین روشن می شود.

 
37- چرا نمی توان فیلسوفان مسلمان را به دو گروه عقل گرا و تجربه گرا تقسیم کرد؟

 1- زیرا عموم آنان عقل گرا بودند و از استدلال های عقلی و برهانی استفاده می کردند. 

2- زیرا عموم آنان استدلال تجربی را معیار قبول یا رد هر حکمی نمی دانستند. 

3- زیرا عموم آنان عقیده دارند که همه کارکردهای عقل و انواع استدلال در جایگاه خود روش درستی هستند.

 4- زیرا عموم آنان استدلال های حسی و تجربی را مبنای نظرات خود قرار می دادند. 


38-جمله «هرکسی که عادت کرده سخنی را بدون دلیل بپذیرد، از حقیقت انسانی خارج شده است»، از کیست و چرا گفته اند «ما فرزندان دلیل هستیم»؟

 1- ابن سینا – زیرا استدلال های عقلی معیار اولیه قبول یا رد هر حکمی است. 

2- فارابی – زیرا می توان با عقل به معرفت شهودی و حقایق دین رسید. 

3- فارابی - زیرا استدلال های عقلی معیار اولیه قبول یا رد هر حکمی است.

 4- ابن سینا - زیرا می توان با عقل به معرفت شهودی و حقایق دین رسید.

 
39- فیلسوفان مسلمان، .......... را عالی ترین مرتبۀ شهود می شمارند که به ............ اختصاص دارد. ملاصدرا کدام فلسفه را نفرین می کند؟

 1- شهود عقلی – افلاطون و پیروانش – فلسفه ای که تنها متکی بر استدلال عقلی باشد. 

2- وحی – پیامبران الهی – فلسفه ای که قوانینش با قرآن و سنت مخالف باشد. 

3- شهود قلبی – اشراقیون – فلسفه ای که قوانینش با قرآن و سنت مخالف باشد.

 4- وحی – پیامبران الهی – فلسفه ای که متکی بر معرفت حسی و تجربی باشد. 


40- توضیحات ارائه شده در رابطه با کدام مرحلۀ عقلی نادرست است؟

 1- در این مرحله انسان از تمامی دانش های خود با تسلط کامل استفاده می کند (بالمستفاد) 

2- در این مرحله انسان قضایای ضروری را شناسایی می کند. (بالملکه) 

3- در این مرحله عقل انسان شروع به کسب دانش می کند . (بالفعل)

 4- در این مرحله انسان تنها استعداد ادراک عقلی را دارد. (عقل هیولائی)





























تایید